SAS - den ständiga förlusten

För ca två veckor sedan var jag på SAS bolagsstämma som bolagsbevakare för Aktiespararna och jag ska inte vara alltför långdragen kring vad man beslutade eller inte beslutade, men det finns vissa saker värda att nämnas.
SAS har sedan förra året fått en ny VD som har fått anta utmaningen att gå från förlust till vinst, eller åtminstonde plusminusnoll-resultat. Vilket man inte lyckats med - ingen surprise. Man har valt att fokusera på olika besparingsprogram och vinster i form av belöningssystem och hittills har det inte skett någon skillnad i ekonomin. Det har till och med gått sämre än man väntat sig och vad man  kalkylerat. Sedan skyller styrelsen och ledningen på att det är oljepriset som avgör och ingen har undgått det faktum att det ständigt stiger. Det kommer det garanterat att forsätta göra i framtiden, inga konstigheter! Det som gäller nu är att anpassa sin verksamhet utefter verkligheten och framförallt vad kunderna efterfrågar.
Jag tror.. att SAS inte kommer ta sig ur den här röran och om dem lyckas göra det i framtiden så förtjänar styrelsen en stor eloge. Själv har jag ju aktier i bolaget, det var den första aktien jag köpte någonsin och har fortfarande inte sålt av den. Vilket tyder på att det kanske finns en glimt av ljus som lurar bakom hörnet, men höga förväntningar har jag inte på deras framtid.
Det jag ska komma till nu är att inget bolag kommer någonsin att fungera om man inte tittar på efterfrågan. Kunden föredrar givetvis att betala så lite som möjligt för att resa, trots att vi lever i det kapitalistiska Sverige föredrar vi inte god service framför billigare biljettpris. Det är alltför få som faktiskt gör det, därför går inte verksamheten runt och SAS spånar fortfarande på samma verksamhetsidé som egentligen bör tänkas över och beräknas om.
Min slutsats: TÄNK OM OCH TÄNK NYTT! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0